FacebookTwitterYoutubeCzytnik rss

Jesień z Glucholazyonline!

Sprawdź jakość powietrza

smog

Pogoda dla Głuchołaz

Złap myszką i przesuwaj by zobaczyć inne dni.
Reklama

(Artykuł przeczytasz w czasie 3 - 5 minut)

qr code mobilnemini androidGlucholazyonline.com.pl w Twoim smartfonie!

Masz dla nas temat? Wyślij foto i opis poprzez aplikację mobilną. To najszybszy sposób na dotarcie do czytelników.

Najnowsze wiadomości i informacje o mieście w jednej aplikacji!

Aplikację na smartfony z systemem Android pobierzesz tutaj.




Przeczytałeś już: 0% artykułu
chrobry szczyt wiszące skałyMówiło się o tym od dawna, kiedy to Czesław Lang postanowił zorganizować cykl największych wyścigów cross-country MTB - Grand Prix. Na naszych stokach Przedniej Kopy ścigali się najlepsi zawodnicy elity polskiej m.in. Marek Galiński, Anna Szafraniec czy mistrzyni świata Maja Włoszczowska. Wiele mówiono o potrzebie zaadoptowania tras, tak aby potencjał naszych gór stał się produktem turystycznym.

Miasta takie jak Świeradów Zdrój, Jelenia Góra, Polanica Zdrój, Bardo i wiele innych w Polsce idąc wraz z rozwojem turystycznym miejscowości, po ciekawych propozycjach lokalnych nadleśnictw utworzyło tzw. single tracki czyli wąskie (ok. 80 cm) jednokierunkowe wijące się ścieżki leśne, do jazdy rowerowej, o rożnym stopniu trudności, dla dzieci, początkujących i zaawansowanych kolarzy. Nie ma tam asfaltu, nie ma bruku ani betonu, jedynymi konstrukcjami są urokliwe mostki i buldy ziemne, które w ostatecznym kształcie tworzą swego rodzaju park rozrywki rowerowej.



Słów kilka o świeradowskich trasach ,, Ścieżki pod Smrkiem są unikatowym projektem w Europie Środkowej. To w przemyślany sposób zaprojektowana sieć leśnych ścieżek  dla rowerzystów, które są budowane i utrzymywane według ścisłych zasad przy maksymalnym poszanowaniu okolicznej przyrody. Ścieżki są przeznaczone do bardzo dynamicznej jazdy, a pomimo to są bezpieczne. Cała sieć ścieżek była budowana w trzech etapach i obecnie oferuje ponad 80 km jazdy pełnej frajdy. Ścieżki są jednokierunkowe i rozróżnione kolorystycznie według trudności, podobnie jak nartostrady. Rowerzysta, w zależności od swoich możliwości, może wybrać różnej długości trasę . Każdy wybierze coś dla siebie, zarówno zupełnie początkujący, jak i doświadczony kolarz. Projekt jest wspólnym dziełem gmin Świeradów-Zdrój, Nové Město pod Smrkem, Lázně Libverda, Frýdlant oraz Nadleśnictwa Świeradów-Zdrój i Lasów Państwowych Republiki Czekich i został dofinansowany ze środków finansowych Unii Europejskiej".

Dziś kiedy tak wiele ważnych inwestycji za nami warto wrócić do pomysłu, który patrząc wzorem naszych sąsiadów cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Warto wejść w temat choćby ze względu na rozwój górskich miejscowości o podobnym charakterze, które to mocno inwestują w szlak leśny, bo jak turysta przyjeżdża do górskiego miasteczka to oczekuje górskiego zaplecza. Takim niewątpliwie są urokliwe single tracki, w naszej wersji mogły by być to ,,złote ścieżki". Czy uda się przejść procedury ekologiczne? jak ktoś powie, że się nie da to zwyczajnie skłamie bo jeśli w Gorczańskim Parku Narodowym się dało  to tym bardziej w krajobrazowym. Czy da się przejść formalności?

U niektórych się dało: ,,Dzisiaj, odwiedziliśmy Nadleśnictwo w Pieńsku, gdzie spotkaliśmy się z Panem mgr inż. Mariuszem Jędrzejczakiem w celu uzgodnień związanych z budową ścieżek rowerowych Pan Mariusz Jędrzejczak wyraził zainteresowanie budową ścieżek rowerowych oraz poinformował nas o procedurach formalno-prawnych związanych z pracami przy projekcie dotyczącym wyznaczania prac na terenach leśnych.Nas najbardziej cieszy pozytywny stosunek Nadleśnictwa do projektu. schronisko chrobryNa zachętę do pracy otrzymaliśmy mapę Granicznego Wierchu do wytyczenia trasy rowerowej! Podziękowania dla Nadleśnictwa Pieńsk i Pana Nadleśniczego mgr inż. Mariusza Jędrzejczaka za miłe przyjęcie i udostępnienie mapy."  I jeszcze słowa mistrzyni Mai Włoszczowskiej na temat ekologicznego znaczenia takich tras: ,,Według mnie budowa tych tras będzie miała korzystny wpływ na ochronę przyrody, bo rowerzyści przestaną jeździć w tym rejonie na dziko. Przebieg single tracków odciągnie ich od terenów, które powinny być szczególnie chronione" – uważa Maja Włoszczowska.

Nie da się w tym artykule wyczerpać wszystkich zalet i wad takiego projektu, czy powstanie za rok, czy za 10 lat, ważne, że ruszyłem temat na nowo, o którym gmina dziś  coraz częściej wspominała. Założyłem stronę projektu i w najbliższym czasie planuję szereg spotkań z ludźmi, których chcielibyśmy powołać do tzw. społecznego komitetu. Samą zaś stronę w ostatnim czasie polubiło kilkaset osób, kilka tysięcy otwiera regularnie posty a ten dotyczący wejścia w projekt gminy w różny sposób zaobserwowało ponad 12 tyś osób. 

Na koniec tej pierwszej informacji w mediach pytanie czy Głuchołazy na to stać? podobne projekty wykonuje się za środki porównywalne z niewielkimi projektami, legendarne już świeradowskie ścieżki stworzono dokładając ok. 30 tyś EUR. Jeśli natomiast gmina planuje inwestycje związaną z wieżą na ,,chrobrym" to aż się prosi o infrastrukturę dodatkową. Ogromną zaleta takich projektów jest fakt braku podbudów, asfaltu i innych drogich dodatków, ostatecznie, jeśli starczy nam samozaparcie a jakiś nadgorliwy urzędnik na poziomie województwa, czy centralnym nie utrudni życia chętnym pasjonatom z Głuchołaz będzie można w jakimś stopniu inwestycję wykonać własnym sumptem, bo w znacznym stopniu to po prostu wijące się wąski dróżki leśne, które trzeba tylko wytyczyć na istniejących stokach. 

Wkrótce prezentacja i więcej informacji w tym temacie, będzie otwarte spotkanie w urzędzie, który to zapowiedział na czele z Panem Burmistrzem, że pora ruszyć temat. Na spotkanie już zapraszam. W załączniku dwie foty połączone z tras istniejących i naszych górskich szczytów.Grzegorz Ptak, Victoria Głuchołazy

Udostępnij i polub nas!

Polub w FacebookPolub w Google PlusPolub w TwitterPolub w LinkedIn


0 Nie lubię0

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy

  DO GÓRY

Przeczytaj także: