-
Nadrzędna kategoria: Aktualności
-
Opublikowano: 21 grudzień 2020
-
Poprawiono: 21 grudzień 2020
-
21 Gru 2020
-
Odsłony: 2881
(Artykuł przeczytasz w 1 - 2 minut)
Inwestycja realizowana przez Wody Polskie polega na zabezpieczeniu przeciwpowodziowym miasta Głuchołazy poprzez wykonanie prac budowlanych na rzece Białej Głuchołaskiej i na jej brzegach, co wydatnie zwiększy ochronę mieszkańców prawie 14-tysięcznego miasta.
Prowadzona właśnie przez Wody Polskie inwestycja oznacza, że mieszkańcy kolejnej miejscowości położonej w dorzeczu Odry i zlewni Nysy Kłodzkiej wkrótce będą jeszcze lepiej chronieni przed nadejściem ewentualnej fali wezbraniowej. Remont i modernizacja obejmie istniejące obiekty hydrotechniczne, ale powstaną również całkowicie nowe urządzenia, zabezpieczające mienie lokalnych mieszkańców oraz miejscową infrastrukturę miejską, usługową czy przemysłową.
Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania warunków minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne koryta rzeki Białej Głuchołaskiej i przestrzegania wszelkich przepisów ochrony przyrody. Dotyczy to ograniczenia negatywnego wpływu na występujące na remontowanym odcinku rzeki siedliska ryb, w szczególności lipienia i śliza. Roboty budowlane są prowadzone pod nadzorem ichtiologicznym.
Planowane roboty budowlane obejmują między innymi: usunięcie odsypisk w korycie rzeki i przywrócenie naturalnego przekroju koryta, konserwację istniejących ubezpieczeń brzegowych, wykonanie i odtworzenie opasek brzegowych, wylotów rurociągu kanalizacji deszczowej, budowę ziemnego wału przeciwpowodziowego z przesłoną przeciw filtracji czy budowę murów wałowych i podwyższonych brzegów rzeki.
Co już udało się wykonać? Przeprowadzono prace utrzymaniowe i porządkowe oraz dokonano oczyszczenia koryta rzeki. Na wysokości drogi gruntowej do ogródków działkowych poniżej stadionu zabezpieczono lewy brzeg opaską kamienną. Na lewym brzegu wybudowano mur wałowy, zabezpieczający Głuchołaskie Zakłady Papiernicze, który będzie wyposażony w mobilne zamknięcie przeciwpowodziowe. W rejonie ulicy Andersa i mostu do miejscowego zakładu wybudowano nowy murek, chroniący przed wystąpieniem wody z brzegów. Poniżej mostu kolejowego na lewym brzegu przy ogródkach działkowych zniwelowano teren, przygotowując go pod budowę wału. Odcinek zabezpieczono też opaską z kamienia naturalnego. Trwają prace na prawym brzegu, gdzie rozpoczęto modernizację murów oporowych i przygotowania do remontów lica.
Przypomnijmy, że prace budowlane rozpoczęły się w I kwartale 2021 roku, natomiast zakończenie inwestycji przewidziano jesienią 2022 roku. Za realizację zadania odpowiada Zakład Usług Hydrotechniczno-Melioracyjnych Wojciech Ferenc z Ozimka. Koszt inwestycji to ponad 11 mln złotych. Wykonawca dodatkowo zapewnił gwarancję 48 miesięcy po zakończeniu prac prowadzonych na łącznym odcinku o długości około 2 kilometrów.
Dobry artykuł!0
Nie lubię0