-
Nadrzędna kategoria: Aktualności
-
Opublikowano: 17 wrzesień 2018
-
Poprawiono: 17 wrzesień 2018
-
17 Wrz 2018
-
Odsłony: 3429
(Artykuł przeczytasz w 2 - 3 minut)
To już ponad sto lat, odkąd linią kolejową przebiegającą przez Głuchołazy przejechał pierwszy pociąg. Dokładnie 130 lat temu, 1 września 1888 roku linią kolejową nr 333 (według numeracji z czasów budowy) przejechał pierwszy parowóz. Linia ta była jedną z najbardziej znanych tras kolejowych. Nie tylko ze względu na malownicze widoki z okien wagonu, ale także ze względu na to, że można było z Głuchołaz dojechać do wielu znanych miast - m. in. Wrocław, Berlin czy Wiedeń.
Linię zbudowało Towarzystwo MSCB (Mährisch Schlesisch Central Bahn). Najintensywniejszy ruch był w czasach, gdy Czechy Sudeckie przyłączono do Niemiec tuż przed wybuchem II wojny światowej. Wówczas to przez Głuchołazy przejeżdzały 2 pociągi pospieszne, 3 przyśpieszone i 8 osobowych. Jedną z najsłynniejszych tras był przyśpieszony D291/292 Berlin - Głuchołazy - Krnov - Opava złożony z 8 wagonów i ciągnięty przez zabytkową już lokomotywę 77.3 DR.
Po zakończeniu wojny i wyznaczeniu nowych granic ruch przez 3 lata był wstrzymany. To z powodu licznych zniszczeń wojennych po stronie czeskiej - m. inn. zatarasowania linii przez ponad setkę wykolejonych wagonów czy zniszczone 4 mosty. A i Polska, która przejęła fragment linii miała problem z jej naprawą. Ruch przywrócono dopiero w 1948 roku, jednak już tylko jako tranzyt, bez możliwości zatrzymywania się składu i z dokładną kontrolą podróżnych przez uzbrojonych w karabiny pograniczników, którzy także pociąg eskortowali przez cały bieg pociągu aż do kolejnej, tranzytowej granicy z Czechosłowacją.
Mimo, że Polska i Czechy były wówczas krajami tzw. komunistycznego bloku wschodniego, to przejazd tranzytem mógł powodować zawał u co słabszych osób. Oto bowiem skład przy zmianie kierunku jazdy wjeżdżał na jasno, rzęsiście oświetlony i ogrodzony teren, gdzie polscy pogranicznicy wyposażeni w karabiny i psy pilnowały wagonów i ludzi wewnątrz, a sami byli obserwowani przez, również wyposażonych w karabiny, pograniczników z Czechosłowacji. Sceny były niczym w filmach o zimnej wojnie i granicznych kontrolach pomiędzy krajami kapitalistycznymi a socjalistycznymi.
Dziś tranzyt także się odbywa, ale już bez obstawy i rewizji na granicy, jak i z możliwością podroży pociągiem, pod warunkiem, że wsiądzie się do niego na stacji Głuchołazy Główne, gdzie pociąg ma nawrót i na miejscu uiści zapłatę za przejazd w walucie naszych południowych sąsiadów.
Z okazji rocznicy uruchomienia połączeń kolejowych strona czeska wczoraj, tj. 15. 09, wykonała pamiątkowy przejazd lokomotywą parową z Sumperka do Głuchołaz. Niestety, zabytkowy pociąg dojechał tylko do Mikulovic.
No własnie, dlaczego nie do Głuchołaz? Czy to strona Polska stwarzała problemy z wjazdem zabytkowej "ciuchci", która pokonawszy fragment transgranicznej linii kolejowej miała dojechać do stacji Głuchołazy Główne (jak było pierwotnie planowane) by potem zawrócić i ponownie pojechać do Sumperka? Tak było z okazji 120 lecia linii, gdy taki przejazd miał miejsce.
Horni Lipova 15.09.2018 pociąg z parowozem 464.202 jedzie z Sumperka do Mikulovic
Sprawdziliśmy to w PLK - zarządcy linii po Polskiej stronie. Zapytalismy, co było powodem, że wbrew planom, pociąg nie wjechał do Polski. Jak się okazało, Polskie Linie Kolejowe nie widziały problemu z wjazdem składu do Polski. To strona Czeska zrezygnowała z takich planów, ponieważ nie złożyła nawet w PLK wniosku o przejazd. Szkoda. Taki przejazd ożywił by wspomnienia u części mieszkańców, a i dużo frajdy sprawił najmłodszym.
Po sprawdzeniu - nie było złożonego wniosku, od uprawionego przewoźnika ze strony czeskiej ani polskiej, na przydzielenie trasy dla przejazdu pociągu pasażerskiego w dniach 15 - 16 września w relacji Mikulovice – Głuchołazy – Jindrichov.
Pozdrawiam,
Bohdan Ząbek
Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Joannitów 13, 50-525 Wrocław
Foto: Irek Mal, 27.09.2008 - historyczny przejazd historycznego składu z okazji 120 lecia linii.
Dobry artykuł!0
Nie lubię0