Joomla Extensions
FacebookTwitterYoutubeCzytnik rss
Wiosna!

Sprawdź jakość powietrza

smog

Pogoda dla Głuchołaz

Przesuwaj palcem mapę i tabelę poniżej aby zobaczyć kolejne dni.
Reklama

(Artykuł przeczytasz w czasie 3 - 5 minut)

qr code mobilnemini androidGlucholazyonline.com.pl w Twoim smartfonie!

Masz dla nas temat? Wyślij foto i opis poprzez aplikację mobilną. To najszybszy sposób na dotarcie do czytelników.

Najnowsze wiadomości i informacje o mieście w jednej aplikacji!

Aplikację na smartfony z systemem Android pobierzesz tutaj.




Przeczytałeś już: 0% artykułu

img 6399
Jest pomysł, by przeprowadzić akcję informacyjną dotyczącą praw rowerzystów.  - mówi radny Mariusz Migała. - Chciałbym złożyć wniosek do Straży Miejskiej. Zwrócono mi uwagę po fakcie, że doszło do 2 potrąceń rowerzystów, którzy nie korzystali ze ścieżek rowerowych na ul. Szopena. Stąd pomysł, by jeszcze przed wakacjami zrobić akcję  propagandową w szkołach, razem z Policją, by uświadomić dzieci i młodzież że ścieżka rowerowa jest po to, by z niej korzystać. Bo przepisy w Polsce dotyczące ścieżek są bardzo dziwne.



Do dyskusji przyłączył się radny Ireneusz Sułek - Chciałbym dodać jeszcze dwa zdania do tego, co powiedział Mariusz Migała odnośnie ścieżek rowerowych. Na fakt braku korzystania przez ludzi ze ścieżek rowerowych trzeba patrzeć dwojako. jeden aspekt to to, że ludzie nienawykli z korzystania ze ścieżek i myślę, że ta akcja (informacyjna w szkołach - dop. redakcji) będzie dobra. - Druga sprawa to to, jak te ścieżki są zbudowane. Ja nie mam większych uwag do ścieżki na Szopena, ale ostatnio jechałem długą ścieżka od dołu Karłowicza aż do MSW. Tam na przykład na wysokości Gimnazjum nr 2 znak drogowy na środku ścieżki rowerowej. Na wysokości szpitala są wysokie krawężniki, nie ma miękkich zjazdów dla wózków z chodników, a co dopiero na ścieżkach rowerowych. Także trzeba patrzeć, jak się je konstruuje, bo ulica Karłowicza była remontowana parę lat temu, więc według nowych zasad i reguł.

- Jaki jest problem, żeby obniżyć te krawężniki.Średnie oczekiwanie jest chyba 5 lat. Bo teraz na moście Andrzeja robią obniżenia krawężników. Ja chciałbym usłyszeć wiceburmistrzu jaki jest problem, by obniżyć te krawężniki na Karłowicza, na wysokości Lutosławskiego? Jest ścieżka rowerowa a potem wysoki krawężnik.

 Wrócił po latach temat feralnie zaprojektowanych bądź wykonanych ścieżek rowerowych. O tym pisaliśmy zaraz po oddaniu ul. Karłowicza do użytku zwracając uwagę na wysokie krawężniki. Temat nie został podjęty, a krawężniki jakie są można choćby zobaczyć na fotografiach poniżej (foto. archiwum glucholazyonline oraz I. Sułek).

dsc03307dsc_1979dsc_1988dsc_1997img_6396img_6398img_6399

A co do przepisów dla rowerzystów: Nie każdy się orientuje, jak pod tym kątem wygląda korzystanie z drogi i ścieżek rowerowych.

Cytując stronę wrower.pl garść przepisów prawnych:

Zgodnie z artykułem 33 Kodeksu Drogowego rowerzysta ma obowiązek korzystać z Drogi Dla Rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza. Istotna jest druga część zdania - zgodnie z tym zapisem jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek poruszania się nią jest tylko w jednym kierunku (co jest logiczne). Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku musi poruszać się po jezdni.

Stąd biorą się często nieporozumienia i kłótnie pomiędzy rowerzystami a kierowcami samochodów twierdzącymi "- przecież jest ścieżka rowerowa !". Ścieżka jest, ale pytanie jaka. Poniższe rysunki wyjaśniają sprawę dokładniej.

Obowiązek jazdy po Drodze Dla RowerówObowiązek jazdy po Drodze Dla Rowerów

Podstawa prawna

Prawo o Ruchu Drogowym

Art 33

Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Droga dla rowerów i pieszych (DDRiP)

Znak C13|C16O ile w przypadku Drogi Dla Rowerów nie ma wątpliwości, to pojawiła się ona przy Drodze Dla Rowerów i Pieszych (popularnie zwanej ciągiem pieszo-rowerowym) razem ze zmianą przepisów Prawa o Ruchu Drogowym z 2011 roku.  Nowelizacja zmieniła nieco art 33 punkt 1. usuwając frazę "lub z drogi dla rowerów i pieszych."

Stare brzmienie (do 2011 roku)

                          Prawo o Ruchu Drogowym

Art 33

1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Nowe brzmienie (od 2011 r.)

Prawo o Ruchu Drogowym

Art 33

Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Droga dla Rowerów i Pieszych nieobowiązkowa dla rowerzystów

Spór jest nierozstrzygnięty - zapis artykułu 33 można interpretować, że dotyczy on wyłącznie drogi dla rowerów, a nie "drogi dla rowerów i pieszych". W takim wypadku nie ma obowiązku jazdy ciągiem pieszo-rowerowym.

Droga dla Rowerów i Pieszych obowiązkowa dla rowerzystów

Z drugiej jednak strony można interpretować przepisy w ten sposób, że droga dla rowerów jest częścią ciągu pieszo-rowerowego. W takim wypadku istnieje nakaz jazdy na rowerze po takiej drodze.

To jechać, czy nie jechać ?

Pomimo tych wątpliwości przeważa opinia, że wg Kodeksu Drogowego przy zastosowaniu znaków C-13/C-16 oznaczającego Drogę Dla Rowerów i Pieszych obowiązek jazdy nią istnieje.

Jest także możliwość oznaczenia chodnika po którym można, ale nie trzeba jechać rowerem. Służy do tego kombinacja znaków C-16/T-22

Nowe przepisy umożliwiają także jazdę rowerem obok siebie, w dwójkach:

W 2011 roku w życie weszły zmiany w Kodeksie Drogowym, które pozwalają na jazdę rowerzystów obok siebie - jednak pod pewnym warunkiem. Jazda rowerzystów parami jest możliwa gdy nie przeszkadza to innym użytkownikom drogi. Co to oznacza, że rower nie przeszkadza innym użytkownikom drogi - tego ustawodawca nie zdefiniował. Można się tylko domyślać, że możemy jechać parami po drogach mało uczęszczanych, gdzie ruch jest niewielki i samochód bez hamowania może wyprzedzić parę rowerzystów. Przepis ten powstał głównie z myślą o sportowcach na rowerach szosowych trenujących często parami.

Pamiętajmy! Na ruchliwej drodze, czy też na jezdni w mieście jazda na rowerze obok siebie może zostać zakwalifikowana przez policję jako wykroczenie.

Podstawa prawna

Prawo o Ruchu Drogowym

Art. 33.

3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.



Udostępnij i polub nas!

Polub w FacebookPolub w Google PlusPolub w TwitterPolub w LinkedIn


0 Nie lubię0

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy

Komentarze

Majka

Majka

Cytuję polic:
Na ul. Szopena ścieżka rowerowa taka, że autobusem można jechać a matoły rowerowe jeżdżą ulicą i utrudniają ruch. Tu nie szkolenie ale solidne mandaty dla rowerzystów poskutkują


Ze ścieżki rowerowej Głuchołazy-Charbielin nie umieją korzystać rowerzyści. Może dlatego, że chcą być potrąceni przez bardzo szybko poruszające się samochody? A może dlatego, że brakuje łącznika z kolejnym odcinkiem ścieżki już w Charbielinie. Kurde, tyle jest niedociągnęć, a radni medytują nad pseudo basenem. To jest podłe !
Majka
+1

Majka

Informuje, że fragment szerokiego chodnika przy Powst. Śl. 2-4, nie należy do rowerzystów. A jeżdżą nim ciągle, potrącając przechodniów; dzieci, młodzież i osoby starsze. Ba, zdarza się, że nawet kierowcy przejeżdżają tym chodnikiem swoimi małymi samochodami. Gdzie jest monitoring? Gdzie są tzw. służby porządkowe? Gdzie mandaty?
frog
-1

frog

Cytuję struś:
ścieżki rowerowe tak jak najbardziej tylko jaki debil wymyślił je z kostki?

Zgadzam się, zwłaszcza ze słowem "debil". Chociaż, nie, to obraźliwe - dla debili.
wa
+5

wa

Cytuję jesio:
Pełen "szacun" dla burmistrza i byłych radnych za zatwierdzenie takiego głupiego na lata projektu.pozdro.jesio :P


Burmistrz i radni poprostu akceptują fuszerki.
jesio
+6

jesio

Cytuję wa:
Idiota zaprojektował drogę wraz ze nieszczęsną scieżką rowerową, która jest niewygodna(i moim zdaniem niebezpieczna!), a teraz idoci będą nas zmuszać do jazdy po tejże scieżce, która pasuje tam jak świni siodło. Kadr jak z Bareji.

Popieram ten pogląd ale dodam,że jeszcze większym idiotą jest ten kto dopuścił tam ruch autobusem choć wystarczy by zwykła śmieciara zablokowała ruch na całej długości.Przypuszczam też,że projektant przebudowy ul.Karłowicza pochodził z zagranicy i nigdy nie był w Głuchołazach zaś projektował wyłącznie w oparciu o mapę.Pełen "szacun" dla burmistrza i byłych radnych za zatwierdzenie takiego głupiego na lata projektu.pozdro.jesio :P
wa
+8

wa

Idiota zaprojektował drogę wraz ze nieszczęsną scieżką rowerową, która jest niewygodna(i moim zdaniem niebezpieczna!), a teraz idoci będą nas zmuszać do jazdy po tejże scieżce, która pasuje tam jak świni siodło. Kadr jak z Bareji.
obiektywny
+5

obiektywny

Cytuję Bodo:
Cytuję obiektywny:
jako mieszkaniec ul.karłowicza...
nie wiem kto projektował droge i ścieżkę rowerowa ale tam jest tragedia.ulica jest za wąska a ścieżka rowerowa jest chyba "dwu pasmowa" jak auto jedzie od szpitala MSW a karetka z ul szopena to mamy problem dwa auta sie blokują, nie mówiąc o autach które wystają z parkingu .niech ktoś z tym coś zrobi bo dojdzie do niebawem do wypadku pomijając fakt że na całej karłowicza niema pasów!!!!!!!!!! a chodniki po obu stronach


Zgadzam się z Tobą, ale tak to już jest jak projekty robią zielone ludki bez doświadczenia, którym wydaje się że zjadły wszystkie rozumy.



zgadzam się pomijając fakt ,że w rejonie mieszka 2 byłych radnych ... daje do myslenia
Bodo
+3

Bodo

Cytuję obiektywny:
jako mieszkaniec ul.karłowicza...
nie wiem kto projektował droge i ścieżkę rowerowa ale tam jest tragedia.ulica jest za wąska a ścieżka rowerowa jest chyba "dwu pasmowa" jak auto jedzie od szpitala MSW a karetka z ul szopena to mamy problem dwa auta sie blokują, nie mówiąc o autach które wystają z parkingu .niech ktoś z tym coś zrobi bo dojdzie do niebawem do wypadku pomijając fakt że na całej karłowicza niema pasów!!!!!!!!!! a chodniki po obu stronach


Zgadzam się z Tobą, ale tak to już jest jak projekty robią zielone ludki bez doświadczenia, którym wydaje się że zjadły wszystkie rozumy.
fizyka
+4

fizyka

a kto mógł tak zaprojektować jak nie niedouczony urzędas? przecież pracownik fizyczny tego nie projektował tylko jakiś niby mgr. inż. po studiach, już wiadomo, że całe studia pił a dyplom kupił na targu i taki z niego uczony...

  DO GÓRY

Przeczytaj także: