-
Opublikowano: 15 marzec 2019
-
Odsłony: 2200
(Artykuł przeczytasz w 1 - 2 minut)
Wielu młodych ludzi kończąc gimnazjum staje przed dylematem racjonalnego wyboru szkoły i zawodu. W tym okresie dorastania szeroki wachlarz profesji, w których mogą się kształcić sprawia trudność wyznaczenia celu kariery zawodowej. Cały szereg dziedzin absorbuje młodzież i w związku z tym w wielu przypadkach podjęta decyzja jest nierozważna, nieroztropna.
Nastolatkowie dokonują wyboru bez zaangażowania się w tą kwestię i bez przeanalizowania czy po ukończeniu będą mieli perspektywy spełniania się w tym zawodzie. Dość często sugerują się opiniami kolegów. Nie rozumieją, że inwestują we własną przyszłość i nie powinni kierować się decyzjami podjętymi przez przyjaciół. Najwłaściwszą opcją jest precyzyjne rozważenie: jakimi atrybutami, atutami dany nastolatek się wyróżnia i czy są one obligatoryjne i nieodzowne do wykonywania tego rodzaju zawodu na jaki się zdecydował.
Newralgiczne jest aby dalszą edukację, nastolatek spróbował dostosować do własnych pasji. Motywem jest realizowanie i stymulowanie rozwoju zainteresowań i posiadanych predyspozycji. Jeżeli aspiracje nie są do końca sprecyzowane to istnieje opcja wyboru liceum ogólnokształcącego. Wiedza ogólna zdobyta w liceum okazuje się niezbędna, niezastąpiona do kontynuacji kształcenia się na studiach. Najbardziej irracjonalna jest opinia, że technikum należy zakwalifikować do drugorzędnej kategorii. Należy zdementować tą negatywną opinię, ponieważ po tej szkole mamy możliwość przystąpienia do matury i po zdanych egzaminach uzyskuje się zawód. Podejmując decyzję o nauce w szkole zawodowej młody człowiek nastawiony jest na konkretny profil i zdobycie kompetencji w tym kierunku.
Należy dokonać takiego wyboru aby nie doszło do rozczarowania, nieukontentowania oraz odczucia niespełnienia. W końcu do szkoły powinno się chodzić z entuzjazmem?, a nie z irytacją i zastanawiać się” co ja tutaj robię?”. To wpływa destrukcyjnie i doprowadza do utraty zapału do dalszej nauki.
Wskazane jest, aby w dni otwarte odwiedzić szkołę. Kryterium może stanowić obiektywna ocena wyposażenia sali gimnastycznej, biblioteki. Pożądane jest zaznajomienie się z posiadanym sprzętem komputerowym. Należy zasięgnąć również informacji o ewentualność uczestnictwa w zajęciach pozaszkolnych.
Reasumując: mam świadomość, że nastolatkowie nie aprobują porad ze strony rodziców, ponieważ interpretują to jako ingerencję, jednak postarajmy się dopomóc naszym pociechom w podjęciu tej trudnej decyzji. Spróbujmy zweryfikować w jakiej pozycji plasuje się w rankingu wyłoniona placówka edukacyjna, jej rekomendacje i jakie kompetencje zdobędzie nasz potomek po jej ukończeniu.
Życzę udanego wyboru
Foto: Pixabay
Dobry artykuł!0
Nie lubię0